fredag 29 januari 2010

huvudet på spåret


Snön yr utan för fönstret och i soffan hyggar jag mig denna fredagskväll med en flarra rött, lite deli-inköpt mat, lite mörk chocklad och kaffe. Mysigt skulle jag påstå att det är, ensamt kanske någon annan menar, men strunt i det. En timma med det gammelklassiska programmet "på spåret" fick mig på rätt humör, jag vet att jag varit dålig på att skriva här men jag har har liksom inte haft någon ork. Konstigt nog kan man tycka, för ämnen att skriva om har det verkligen inte varit någon brist på. Men på något sätt har den genialiska idéen kvällen innan verkat lite små fånig dagen efter.

Nåja, åter till mys programmet "på spåret". Vilken utmärkt kväll det var för mig att känna mig duktig! Första resan var min gamla hemstad Kiruna, för att sen glida över till Amman, där jag förlustade mig ett halvår i slutet på 90-talet. förlustade och förlustade, det kanske var att ta i, inga pengar hade jag och ganska lite fanns att göra, men oavsett var det ett minne jag kommer bära med mig hela livet. Givetvis satte jag 10 p på båda resorna och hade alla rätt på följdfrågorna, som med mina ögon sett, var ovanligt enkla, men visst, så kanske det inte är för alla :)

Lustigt nog knep jag även årtals frågan väldigt tidigt (1978) och hade alla rätt på musikfrågorna, förutom vem som var den danska artist som först framförde "tusen bitar" det hade jag faktiskt inte susning vem det var. Danskar är väl kanske inte heller kända för att komma med mycket kvalité när det gäller musik direkt.

I vilket fall som helst, förutom min egen oerhört imponerande kunskap i kvällens ämen så blev jag själv djupt imponerad av Maia Hirasawas versioner av både Elton Johns "rocket man" ( en av mina mindre kända favoriter) och David Bowies"starman" (också en helt fantastisk låt) lyssna här

Att hon dessutom gjorde om den mediokra danska låten " tusen bitar" i en helt underbar version gör inte saken sämre. Verkligen bra!

Så jag rekommenderar starkt att ni tar klickar in och lyssnar på dem, de är de värda.

Ja, det var min fredagkväll i alla fall, nu har jag fått upp ångan lite, så var inte förvånade om det kommer flera inlägg inom en snar framtid.

ha det så gott så länge.

1 kommentar:

Anonym sa...

låter som en mysig kväll!