söndag 21 mars 2010

recept på en ovanligt lyckad macka

hej på er

jag gjorde en sån riktigt lyckad macka för en stund sen att jag känner att jag måste dela med mig av receptet. Så här gjorde jag:

I burk hummus ( uttalas hommos, så nu vet ni det)
tahini ( sesampasta)
citron
olivolja
tabasco
flingsalt
timjan
hemmagjord rårörd lingonsylt

Smäll ut en burk hummus i en skål, rör ner ca en halv deciliter tahini ( snåla inte)
pressa ner en halv citron och halv deciliter olivolja ( samma sak här, snåla inte)
smaka av med salt och lite timjan och tabasco efter smak ( jag tar gärna i då jag gillar lite sting)
Rosta grovt bröd ( helst något schysst surdegsbröd)
Smäll på en rejäl klick hummus på det rostade kallnande bröded, gör en liten grop i röran och klicka i hemmagjord rårörd lingonsylt ( recept nedan) i mitten. Garnera med en liten timjankvist.
Klart!

fantastisk macka som kommer få era smaklökar att dansa lambada.
smaklig spis :)

rårörd lingonsylt

Har upptäckt de e ruggigt enkelt att göra egen rårörd lingonsylt. Min vän CB är helt tokig i köpe rörörd lingonsylt, men här kommer alltså ett godare och nyttigare alternativ.

Lingon ( frysta)
muscadovosocker
ingefära
timjan

här finns det inget direkt recept utan man rör i ingridinenserna lite på känn. Men räkna ändå med att man måste ta lite mer socker än vad man tror dvs minst 1 dl ( beroende lite hur mycket lingon man har och hur syrligt/sött man vill ha det. Jag gillar när det inte blir för sött utan sockret ska bara göra lingon lite mer milda.
Riv ner ingefära och färsk eller torkad timjan ( var försiktig med timjan, det ska bara vara en liten hint av den) men du behöver inte snåla med ingefäran.
Rör ihop, häll upp på burk, förvara i kylskåp och använd den i filmjölken eller som jag på min goda hummusmacka

3 kommentarer:

Nadir W. sa...

nice kombo, typ godis

Therese sa...

haha va söt du är, gourmanden!

Nadir W. sa...

skriv om ögat